Il 10 di Settembre 2021 è stato pubblicato l'articolo con titolo in lingua originale "Vincenzo Padula’s Il Bruzio: The Temperament, Needs, Vices, and Virtues of Calabria’s Social Classes in the 1860s " del prof. Joseph Francese Professore Emerito dell'Università del Michigan USA, originario di Acri (La Mucone), illustre intellettuale, scrittore e docente che dà lustro alla nostra città.

La Fondazione con piacere riporta il contenuto molto interessante dell'articolo del prof. Francese. Appena uscirà prossimamente, il suo volume su Vincenzo Padula, verrà invitato per la presentazione in Acri.

Vincenzo Padula’s Il Bruzio: The Temperament, Needs, Vices, and Virtues of Calabria’s Social Classes in the 1860s

 

Joseph Francese

Romance and Classical Studies, Michigan State University emeritus, East Lansing, MI, USA

 

ABSTRACT

The studies of Vincenzo Padula (25 March 18198 January 1893) of Calabria’s peasantry (their language, customs, mores, and living conditions)  predate Giuseppe  Pitrè’s  by a decade  and  were considered a model for literary verismo by Benedetto Croce. I introduce    an  anglophone  audience    to  this  secondary    but important author through a discussion of Il Bruzio,  a semi-weekly periodical he wrote  almost  single-handedly and  published  in Cosenza (18641865). In Il Bruzio Padula demonstrates a singular ability to provide   a panoramic  view of society, adopting the perspective of the working classes, and to probe deeply into the wounds – economic and social, large and small – that  aicted his region.  His  goal  in  criticising  the    religious,  political,  and administrative policies of the government of the New Italy was to spark reforms aimed at creating a broad consensus  among   all social and  economic  classes that  would  serve as a bulwark against Bourbon revanchism.

SOMMARIO

Gli studi di Vincenzo Padula (18191893) sui contadini calabresi (il loro linguaggio, le tradizioni, la moralità e il vissuto quotidiano) anticipano di un decennio quelli di Pitrè e furono considerati da Croce modelli per il verismo letterario. In questo scritto presento Padula,  scrittore    minore    ma    importante,  ad    un    pubblico anglofono,     attraverso     una    discussione     de    Il     Bruzio,      un bisettimanale scritto quasi da solo da Padula e pubblicato  a Cosenza  (1864–1865). Nel Bruzio Padula  rivela una  rarissima capacità di fornire una veduta panoramica della società cosentina dell’epoca secondo la prospettiva delle classi meno abbienti, al fine di svelarne le secolari piaghe: economiche e sociali, piccole e grandi. L’intellettuale  sperava, attraverso la critica della politica interna del governo della Nuova Italia, di dare impeto a riforme atte a creare un consenso popolare il più ampio possibile, e  in questo modo ovviare al ritorno dei Borboni al trono del Regno di Napoli.

plateau, approximately  forty kilometres north-east of the provincial seat, Cosenza), a secondary   but   significant   Italian  writer   and   patriot,   for  whom,   at   least   to   my knowledge,  there  is no critical bibliography  in English.1 My intent  is to provide starting points  for scholars  who  might  wish to  study  further  Padula’s  oeuvre,  particularly his most important work, Il Bruzio,2  a semi-weekly (later weekly) newspaper written almost single-handedly by Padula from 1 March 1864 to 28 July 1865.3  The journal’s title commemorates the  Bruttians, the  people  who  inhabited  Calabria in antiquity.  In the journal’s  ‘Manifesto’,  Padula  claims the  name  of the  region  either  was  taken  by  its people  to honour  the  tyrannicide  Marcus Junius Brutus, or was given to the  region  by Brutus.4  Padula  identified  with  the  periodical  to  the  extent  that  he  was wont  to  call himself ‘Il Bruzio’ on its pages.

  

Continua a leggere su The Italianist

To link to this article: https://doi.org/10.1080/02614340.2021.1948743